12. 7. 2012

Půl roku s Galaxy Nexem aneb když Android, tak od Google


Co předcházelo

Když jsem před cca dvěma lety začal pokukovat po Androidu jako asi jediné možné náhradě za Windows Mobile (neplést se zatím spíše legračními Windows Phone!), nebyl výběr přístrojů příliš valný – respektive výběr byl, ale jeho kvalita nedosahovala na etalon smartphone, na legendární HTC HD2.



Teprve s HTC Desire HD přišla  kombinací opravdu velkého displaye a Androidu.  Velmi rychle po zakoupení však přišlo rozčarování – tragická konstrukce, příšerné Sense (nesrovnatelné s jeho jmenovcem ve WM), celková neodladěnost a zabugovanost – byl jsem rád, že jsem se jej brzy zbavil.



Nástupcem se stal Dell Streak – v mnoha ohledech výtečné zařízení na pomezí telefonu a tabletu, s OS jen velmi málo upraveným (čti zprzněným) výrobcem. Přesto jsem však nebyl zcela spokojen, např. kvalita fotoaparátu byla doslova tragická.



Po krátkém intermezzu se Samsungem Galaxy Tab jsem více jak půl roku spokojeně používal Galaxy S 2 od stejného výrobce. Jsa nespokojen s jím upraveným OS (samsungovský TouchWiz je podobně strašný, jako zmíněné Sense) jsem hned, jak to šlo, přešel na Cyanogen 7. ROM to není špatná, ale přeci jen bylo znát, že jde o "nighty buids" – některé měly vážné chyby, opravy sice přicházely bleskově, ale neustálé "flešování", hlídání nových versí atd. mě nakonec přestalo bavit. A vzhledem k příchodu nové verse Androidu – ICS – bylo jasné, že se tomu opět nevyhnu, pokud…



Galaxy Nexus

…pokud neprásknu do stolu a nepřejdu k čistému Androidu, čili k některému telefonu řady Nexus. Problém, kdy mi první dva (Nexus One a Nexus S) nevyhovovali velikostí displaye, rázně vyřešil třetí – Galaxy Nexus. Konečně přístroj, splňující všechny mé požadavky, čili především veliký display, kvalitní konstrukce a čistý Android updatovaný přímo Googlem.



Tedy Googlem – jak který. Ukázalo se, že jsou vedle sebe, bez jakéhokoli rozlišení, prodávány dvě sw subverse (yakju a yakjuw), přičemž druhá není updatována Googlem, ale Samsungem – a to o dost později. Proč tomu tak je neví snad nikdo, naštěstí lze jednoduše provést sw změnu. Poté ještě "povinný" root (kdo jednou zkusí, nechce jinak) - a jde se na to!

ICS aneb z gruntu nový Android

Tedy nový v telefonu – kdo zkusil tablet s Honeycombem, až tak překvapen nebude.

První zkušenost s ICS byla skoro až šokem – oproti předchozímu telefonnímu Gingerbreadu jde o změnu vskutku radikální! Naštěstí šlo o šoky téměř vždy positivní, změny jsou totiž až na výjimky vždy k lepšímu, a velmi často opravdu výrazně!

Vzhled: po dost ošklivém Androidu první řady, a sice lepším, ale tak nějak "šedivém" dvojkovém, je ICS opravdu skvělá změna – pro mě bez pochyb nejkrásnější mobilní OS vůbec.



Rychlost: ač jsem v tomto ohledu nebyl nespokojen ani s dvojkovým, nárůst výkonu je velmi znát – vše je plynulé, bez zasekávání a čekání. A to vše na HD (1280 x 720) displayi!

Odladěnost: zde je otázkou, jak velký vliv má nezprznění OS nějakou nástavbou (Sense, TouchWiz apod.), ale tak stabilní přístroj jsem ještě neměl – za první dva a půl měsíce, ještě s první ROM s ICS 4.0.1, pouze jediný (!) samovolný restart, s novějšími ROM pak již žádný! Několik málo restartů bylo vynuceno některými aplikacemi, ještě neuzpůsobenými na ICS – tento problém však již prakticky neexistuje, takže slovo restart pro mě ztratilo význam.

Abych jen nechválil…

ICS se dá někdy poměrně obtížně ovládat jednou rukou – sw tlačítko menu, umístěné nyní v "action baru" v horní části displaye (platí pouze pro aplikace optimalisované pro ICS), je obtížněji dosažitelné, než hw tlačítko dole, typické pro starší verse OS.

A velmi otravné je pomalé otáčení displaye (cca 2 s).

Hardware

Nejen s OS jsem nadmíru spokojen – také po hw stránce je Galaxy Nexus skvělý stroj, konečně srovnatelný s mým etalonem dokonalé konstrukce, již zmíněným HD2 (kde jsou ty časy špičkových HTC). Perfektně lícující konstrukce, která i přes značné rozměry dobře padne do ruky, nízká hmotnost, solidní baterie (1750 mAh), kterou jsem však záhy nahradil větší (2000 mAh) s lepším krytem, naprosto úžasný (boha jeho, píšu jak Hulán!) HD (1280 x 720 px) SAMOLED display (i když žel PenTile, ovšem při HD rozlišení jde jen o malou vadu).

Co říci závěrem?

Android je jaký je a je nabízen, jak je nabízen – proto si s ním každý výrobce dělá něco jiného, od jen mírných úprav a přidání několika bonusových aplikací (např. Sony Ericsson/Sony) až po úplné zakrytí Androida nabubřelou přeplácanou nástavbou (např. HTC či Samsung).

Obecně lze říci, že i přes někdy jistou přidanou hodnotu jsou tyto nadstavby většinou velkým minusem z důvodů často celkové horší odladěnosti, zaneřáděná paměti (samovolně se spouští kde co), téměř vždy poklesu výkonu a obrovského zdržování při updatu na novou versi OS (pokud jej samozřejmě výrobce vůbec nabídne), často v rámci mnoha měsíců. Navíc jsou většinou velmi nevkusné – samý "lesk", "chróm"...

Mimochodem, před nedávnem představená nová verse Androidu  –  Jelly Beans  –  bude v nejbližších dnech pro Galaxy Nexus dostupná jako OTA aktualisace. Schválně, kdypak bude pro jiné telefony či tablety –  bude to alespoň letos?

Kdo se chce těmto problémům vyhnout, nemá sice na výběr z mnoha přístrojů (údajně by se ale měla řada Nexus do budoucna rozšířit na cca 5 zároveň prodávaných různých přístrojů), zato všechny tyto výtky může škrtnout.

10 komentářů:

Wu řekl(a)...

Pěkná náhoda, zrovna na dnešek mám naplánovaný článek o tomtéž telefonu :).
Stabilita opravdu skvělá, po upgradu OS a odstranění chyby nespadl ani jednou. Vera večer jsem dokonce uvažoval, jestli bych ho neměl zrestartovat preventivně, že už běží dva měsíce.

Anonymní řekl(a)...

Co předcházelo?
No přece Apple.

Yamato-san řekl(a)...

Flame s Applem? Ale no ták :-)

Starý pán řekl(a)...

Nemohu si pomoci, ale člověk, který tak často střídá telefony, co navíc už ani nejsou telefony, je nebezpečný psychopat a mělo by se mu pořádně vyhubovat.

sa58 řekl(a)...

HD2 jsem mel taky, v te dobe tu snad nic lepsiho nebylo, ale jak jsem do ruky chytil ctverkovy ajfon, tak uz bych velkou placku nechtel. Prece jen pouzivam jeste telefon na telefonovani :-)

Jinak dobry clanek :-)

Yamato-san řekl(a)...

No ne, ty žiješ :-)

No já jsem za každou desetinu palce displaye navíc rád - holt psychopat :-D

Anonymní řekl(a)...

Dovolím si souhlasit se Starým pánem. Taky mám doma nebezpečnýho psychopata, ale tuhle srandu si dotuje sám, takže když mi vysvětluje, že jde s dobou a tudíž, jak je něco nového a on to musí mít, tak telefony měněný několikrát do roka už mě nechávají chladnou.
Mě vydrží telefon několik let.
A ještě nechápu, proč se těm věcem u nás říká telefon, když se s ním nevolá a nepíše!
Ale na druhou stranu mě to nezajímá a jsem spokojená se svojí NOKIÍ E52.

sa58 řekl(a)...

jj ještě žiju :-D

Na normalní telefonování mám Sony Erika Elm (nebo tak nějak), E52 jsem zatim viděl ve dvou kusech a oba skončily dost neslavně...

Ono dnes koupit solidní telefon co neni jen z plastu je docela problém, kde jsou ty doby, kdy můj Erik R320 s magneziovym rámem vydržel kde co. Dnes mám strach se na nekteré podivat, připadají mi jako z papíru...

Yamato-san řekl(a)...

Co někdy IM?

Jop, klasický telefon v dobré kvalitě už skoro není...

Anonymní řekl(a)...

Když já E52 používám jen na volání a psaní sms. Takže nemůžu posoudit, zda jiným lidem slouží čí neslouží k něčemu jinému.